finder

Thursday, December 2, 2010

Dakwah Itu Seni


 Assalamualaikum ikhwah dan akhawat sekalian
"Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya." (Al-Ahzab: 4)
Tidak mungkin pemilik hati yang sarat dengan cinta dan keimanan dalam masa yang sama ia adalah seorang yang berhati gersang, kasar serta menyimpan rasa dengki dan kebencian kepada pihak lain.
"Maka disebabkan rahmat dan Allahlah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu." (Ali Imran : 159)
"Pergilah kamu berdua kepada Fir'aun, sesunggubnya dia telab melampaui batas, maka berbicaralab kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut" (Thaahaa : 43-44)
"Maka tiba-tiba orang yang antaramu dan dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia." (Fushilat: 34)
Sebahagian besar dari kalangan kaum muslimin hanya melihat ibadah dan pelaksanaannya hanya sebatas bentuk penampilan lahiriah semata-mata tanpa ruh.
Seorang muslim dengan asyiknya menunaikan ibadah tanpa mempedulikan bahwa Islam adalah juga agama "misi dan dakwah".
Oleh kerana itu, peranan sosial dan dakwahnya mulai melemah sehingga ia tidak mampu menyentuh seluruh lapisan masyarakat untuk mengubah dan mencelupnya dengan warna Islam samada :
  1. Secara teori mahupun praktikal.
  2. Melibatkan tingkatan emosi dan syiar mahupun syariatnya sekaligus.
Apabila risalah Islam ditujukan untuk seluruh umat manusia di muka bumi, maka menjadi sesuatu yang sangat mendesak bagi masyarakat untuk dapat melahirkan para pendakwah yang memiliki keupayaan yang memadai dalam bidang :
  1. Ilmu.
  2. Kecekapan.
  3. Keteladanan.
Seorang pendakwah yang mampu memahami rahsia jiwa seseorang akan mampu menghiasi diri dengan watak yang sabar dan berlapang dada.
"Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku." (QS Thaahaa : 25)
Mereka mestilah juga memiliki firasat yang tajam dan hujah yang kuat.
Allah swt berfirman:
"Katakanlab, 'Inilah jalan (agamaku), aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujah yang nyata. Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf : 108)
Rasulullah saw bersabda :
"Waspadalah kamu terhadap firasat seorang mukmin, kerana ia melihat dengan cahaya Allah."
Para pendakwah itu juga mesti memiliki kemampuan untuk membangkitkan "deria ketuhanan" demi :
  1. Menarik simpati hati.
  2. Menyatukan jiwa.
  3. Berinteraksi dengan gerakan dakwah beserta medannya yang membentang luas.
Ini semua dapat diwujudkan melalui :
  1. Ajakan dan seruan yang baik.
  2. Cara yang baik.
  3. Metod dialog.
  4. Hujah yang lebih baik.
  5. Keteladanan tanpa mencela.
Semua cara-cara di atas dipilih kerana bersesuaian dengan tradisi yang kita kenali selama ini iaitu :
"Kesucian suatu tujuan menuntut kesucian cara dalam merealisasikannya".
Sebelum tujuan tercapai, wasilah mestilah sudah ditentukan dan tidak ada tawar menawar dalam soal ini.
Yang dapat membantu kita dalam usaha-usaha dakwah adalah :
  1. "Taqwa kepada Allah" baik ketika kita bersendirian mahupun di tengah keramaian.
  2. "Yakin akan janji Allah" yang tiada keraguan di dalamnya.
"Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal soleh bahwa Dia sungguh sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diridhai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembahKu dengan tiada mempersekutukan sesuatu apa pun dengan Aku." (An Nuur : 55)
Di samping itu, kita mesti membekalkan diri dengan ikatan kasih sayang yang mendalam untuk meneguhkan hati dan mengukuhkan tempat berpijak kita bersama Kitabullah dan syariat Allah yang jelas.
Seorang penyair bermadah :
Untuk kefakiran kukenakan pakaian kebesaran
Untuk kesabaran kupintal tali yang panjang
Aku bersabar kerana tekad, bukan kerelaan
Dan kubangun dakwahku, generasi demi generasi
Allah swt berfirman:
"Wahai orang-orang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negeri kamu) dan bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu beruntung." (Ali Imran : 200)
"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegab dari yang mungkar; merekalab orang-orang yang beruntung." (Ali Imran : 104)
Dengan semangat yang tinggi mereka menyeru manusia kepada kebenaran dan kebaikan, tetapi ramai di antara mereka yang tidak mengetahui cara untuk mengambil hati objek dakwah sehingga banyak kesempatan yang berharga menjadi terbuang sia-sia.
Sesungguhnya cara untuk memikat hati objek dakwah dipengaruhi oleh banyak faktor seperti :
  1. Umur.
  2. Pendidikan.
  3. Tradisi.
  4. Pola berfikir.
Setiap jamaah, kelompok atau parti mempunyai cara dan wasilah tersendiri dalam merangkul masyarakat awam sesuai dengan tujuan masing-masing.
Sebagai pendakwah, kita pun mesti menggunakan cara dan wasilah yang diilhamkan oleh Aqidah Islamiah sehingga langkah yang kita tempuhi tidak terlepas dari petunjuk-petunjuk syariat.
Rasulullah saw telah mengajarkan kepada kita cara berdakwah yang mudah untuk diterapkan dan mencakupi segenap segi kehidupan sehingga siapa sahaja yang ingin berdakwah tidak akan menghadapi kesulitan mencari metod yang tepat dalam :
  1. Bergaul dengan masyarakat.
  2. Mengajak mereka kepada kebenaran.
  3. Bersabar atas gangguan yang diterima.
Allah swt berfirman:
"Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal soleh dan berkata, 'Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserab diri?' Tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang di antaramu dan dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang setia." (Fushilat : 33-34)
Wasiat Imam Hasan Al-Banna
“Janganlah engkau putus asa, kerana putus asa bukanlah akhlak seorang muslim. Ketahuilah bahwa kenyataan hari ini adalah mimpi hari kelmarin, dan impian hari ini adalah kenyataan di hari esok. Waktu masih panjang dan hasrat akan terwujudnya kedamaian masih tertanam dalam jiwa masyarakat kita, meskipun fenomena-fenomena kerosakan dan kemaksiatan menghantui mereka. Yang lemah tidak akan lemah sepanjang hidupnya dan yang kuat tidak akan selamanya kuat.”
Allah swt berfirman:
"Dan Kami hendak memberi kurnia kepada orang-orang yang tertindas di bumi (Mesir) itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi), dan akan Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi dan akan Kami perlihatkan kepada Fir'aun dan Haman serta tenteranya apa yang selalu mereka khuatirkan dari mereka itu." (Al-Qashash : 5-6)
Putaran waktu akan memperlihatkan kepada kita peristiwa-peristiwa yang mengejutkan dan memberikan peluang kepada kita untuk berbuat sesuatu.
Dunia akan melihat bahwa dakwah ini adalah :
  1. Hidayah.
  2. Kemenangan.
  3. Kedamaian.
yang dapat menyembuhkan umat dari rasa sakit yang sedang dideritainya.
Selepas itu tibalah giliran kita untuk memimpin dunia kerana bumi tetap akan berputar dan kejayaan itu akan kembali kepada kita. Hanya Allahlah satu-satunya harapan kita.
Bersedia dan beramallah dan jangan menunggu datangnya esok hari kerana boleh jadi kita tidak mampu berbuat apa-apa pada esok hari.
Kita memang perlu menunggu putaran waktu itu, tetapi kita tidak boleh berhenti.
Kita mesti terus beramal dan terus melangkah kerana kita memang tidak mengenal kata-kata "berhenti" dalam berjihad.
Allah swt berfirman:
"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, sungguh akan Kami tunjukkan jalan-jalan Kami." (Al Ankabut : 69)
Hanya Allahlah Zat yang Maha Agung, bagiNya segala pujian.
Individu adalah komponen terkecil dalam susunan masyarakat. Ia memegang peranan penting dalam menentukan perjalanan dan bentuk masyarakat itu sendiri.
Oleh kerana itu, yang menjadi tonggak dalam usaha dakwah ini adalah individu, kemudian keluarga dan akhirnya masyarakat.
Maka perbaikilah diri kita terlebih dahulu, kemudian serulah orang lain ke jalan kebaikan kerana dengan terwujudnya peribadi-peribadi yang benar-benar mukmin akan membuka banyak peluang untuk kejayaan. Inilah karakteristik Islam yang paling menonjol, iaitu pembentukan peribadi Islam (takwin asy-syakhshiyah al-islamiyyah).
Walaupun jumlah orang yang memusuhi Islam sangat banyak, namun jika kita dapat mengajak satu orang dari mereka dalam setiap hari agar mahu bergabung dalam dakwah Islamiah, maka secara perlahan tetapi pasti, kita telah menarik keluar mereka dari kehinaan jahiliah menuju kemuliaan di bawah naungan cahaya Islam.
Bukankah ini adalah tujuan dakwah?
Bukankah mencari pengikut dengan cara seperti ini adalah tindakan yang bijaksana dan akan membuahkan hasil yang jelas?
Tugas kita adalah meluruskan pendapat umum yang salah terhadap Islam. Jika individu boleh menjadi baik, maka masyarakat pun akan menjadi baik dan dengan sendirinya Islam akan berdiri tegak.
Dalam Jamaah Ikhwanul Muslimin contohnya, mereka mengadakan satu program yang disebut dengan projek “al-akh al-wahid”, iaitu setiap anggota berjanji dan berusaha untuk mengajak satu orang anggota baru dalam satu tahun.
Tidak seorangpun dibenarkan untuk menunda-nunda waktu, kerana putaran waktu adalah sebahagian dari proses rawatan dan pembentukan (at waqtu juz'un minal 'ilaj wat takwin).
Sehari dalam kehidupan individu adalah setahun dalam kehidupan umat. Umat yang mengerti betul akan hakikat kehidupan, mereka tidak akan pernah mati.
Ini semua akan bergantung kepada para pendakwah dalam memandang kesucian dan kepentingan risalah dakwah serta bergantung pada pengorbanan para pendakwah itu sendiri meliputi :
  1.  
    1. Harta.
    2. Tenaga.
    3. Waktu.
Yang perlu diperhatikan oleh para pendakwah pada masa pembentukan (fasa takwiniyah) adalah melahirkan “uswah hasanah” (contoh tauladan yang baik), bertujuan untuk menampilkan di hadapan masyarakat gambaran yang nyata tentang Islam.
Ini mesti dilakukan dengan kemantapan iman, pemahaman yang bersifat sejagat dan mempunyai toleransi dalam masalah-masalah khilafiah dan furu’.
Metod dakwah mestilah secara ‘tadarruj’ (bertahap) sebagaimana firman Allah swt :
Tahap 1
"Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat." (Asy-Syu'ara : 214)
Tahap 2
"Maka sampaikanlah olehmu secara terang-terangan segala apa yang diperintahkan (kepadamu) dan berpalinglah dari orang-orang musyrik. " (Al-Hijr : 94)
Tahap 3
"Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka telab dianiaya. Sesunggubnya Allah benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu." (Al-Hajj : 39)
Maka jelaslah kepada kita bahwa :
Dari anasir jahiliah, Rasulullah saw mencetak pasukan hidayah. Dari anasir hidayah pula, Rasulullah saw berjaya menguasai wilayah-wilayah thaghut dan di jalan itulah, Rasulullah saw meletakkan sistem dakwahnya.
Semoga kita memahami bahwa Dakwah kepada Allah itu :
  1. Seni yang amat tinggi.
  2. Diilhamkan oleh aqidah.
  3. Diperbaharui oleh deria yang peka, bersih dan terdidik.
  4. Diperjelaskan dengan keterampilan dan penjelmaan nyata.
  5. Dibalut dengan jiwa yang ramah dan berseri.
Ya Allah, kurniakanlah ilham dan firasat yang baik kepada kami supaya dengan itu kami mampu menyusuri relung-relung hati manusia dan menyalakannya di dinding-dindingnya dengan kekuatan cahaya dariMu. Campakkanlah petunjukMu ke dalam jiwa manusia sehingga ruangannya menjadi cerah dan jiwa itu dapat berjalan di atas jalanMu yang lurus menuju matlamat dan sasaran yang jelas.
Ameen Ya Rabbal Alameen

1 comment: